Onderstaand een mooi overzicht van de voordelen dat VoIp te bieden heeft.

 

 
 
Veel eenvoudiger te installeren en te configureren dan een traditionele telefooncentrale:
Een softwareprogramma dat op een computer draait, kan gebruik maken van de geavanceerde dataverwerking van de computer en van de gebruikersinterface en de eigenschappen van Windows. Iedereen die met een computer en met Windows kan werken, kan de PBX installeren en configureren. Bij een traditionele telefooncentrale is er vaak een installateur nodig die opgeleid is voor het systeem van de fabrikant in kwestie!

 

 
Makkelijker te beheren dankzij de configuratie-interface op het web:
Een VOIP-telefooncentrale heeft een web-gebaseerde configuratie-interface, wat u toelaat om uw telefoonsysteem eenvoudig te beheren en af te stemmen op uw behoeften. Traditionele telefooncentrales hebben vaak een ingewikkelde interface die meestal zodanig ontworpen is dat enkel de installateur van het systeem ze efficiënt kan gebruiken.
 
 
Besparen op telefoonkosten:
U kunt aanzienlijk besparen op telefoonkosten door een beroep te doen op een VOIP service provider voor lokale, regionale, landelijke of internationale gesprekken. U kunt simpelweg een verbinding maken tussen de telefooncentrales van verschillende vestigingen/afdelingen en u telefoneert gratis.

 

 
Geen telefoonkabels meer nodig – U gebruikt uw computernetwerk:
Bij een VOIP-telefooncentrale kunt u een telefoontoestel rechtstreeks inpluggen op een standaard netwerkpoort van een computer (de poort kan gedeeld worden met de aangesloten computer). Software-telefoons kunnen rechtstreeks op de PC geïnstalleerd worden. Dit betekent dus dat u geen apart kabelnetwerk hoeft te installeren en onderhouden voor het telefoonsysteem, waardoor u veel meer flexibiliteit hebt voor het toevoegen van gebruikers en /of toestellen. Als u een nieuw kantoor betrekt en nog geen telefoonkabels heeft geïnstalleerd, kunt u aanzienlijk besparen door gewoon een computernetwerk te installeren.
 

 

 
 
Niet gebonden aan leveranciers:
Gebruik standaard telefoontoestellen: VOIP-telefooncentrales zijn open standaard – alle moderne VOIP-telefooncentrales gebruiken SIP als protocol. Dit betekent dat u vrijwel iedere SIP VOIP-telefoon of VOIP gateway hardware kunt gebruiken. In tegenstelling tot een traditionele telefooncentrale, die vaak merkgebonden telefoontoestellen vereist om geavanceerde functies te kunnen gebruiken, en uitbreidingsmodules van de fabrikant om functies toe te voegen.
 
Aanpasbaar:
Traditionele systemen voldoen al snel niet meer: Telefoonlijnen- of toestellen toevoegen betekent vaak dure hardware upgrades. In sommige gevallen moet zelfs het hele telefoonsysteem vernieuwd worden. Dit is niet zo met een VOIP-telefooncentrale: een gewone computer kan makkelijk een groot aantal telefoonlijnen en toestellen verwerken – om uit te breiden, voegt u gewoon toestellen toe aan uw netwerk!
 

 

 
 
Betere dienstverlening & hogere productiviteit:
Aangezien de oproepen via de computer tot stand komen, is het voor programmeurs veel eenvoudiger om bedrijfstoepassingen te integreren. Bijvoorbeeld: een inkomende oproep kan automatisch het klantendossier van de beller oproepen, wat de klantgerichtheid sterk verbetert en de kosten reduceert doordat er minder tijd per beller gespendeerd wordt. Uitgaande oproepen kunnen rechtstreeks vanuit Outlook gestart worden, zodat de gebruiker geen telefoonnummer meer hoeft in te toetsen.

 

 
Software-gebaseerde telefoons zijn makkelijker in gebruik:
Geavanceerde telefoonfuncties zoals conference calls zijn vaak erg moeilijk te realiseren met traditionele telefoons. Dat is niet het geval met software-gebaseerde SIP-telefoons – alle functies zijn eenvoudig uit te voeren vanuit een gebruiksvriendelijke windows-interface.

 

 

 
 
Meer standaardfuncties:
Omdat een VOIP-telefooncentrale op software gebaseerd is, is het voor de programmeurs makkelijker om functiesets te ontwikkelen, toe te voegen en te verbeteren. Daarom worden de meeste VOIP-telefooncentrales geleverd met een uitgebreide set aan functies, waaronder automatische beantwoording, voice mail, wachtrijen en meer. Deze opties zijn vaak erg duur in traditionele systemen.

 

 
Betere controle door betere rapportage:
VOIP-systemen bewaren informatie over inkomende en uitgaande gesprekken in een database op uw server, waardoor u een veel gedetailleerder overzicht krijgt van gesprekskosten en telefoonverkeer.

 

 

 
 
Beter overzicht van huidige systeemstatus en gesprekken:
In traditionele systemen heeft u vaak dure ‘systeemtoestellen’ nodig om de status te bepalen in uw algehele telefoonsysteem. En zelfs dan is de statusinformatie nog erg cryptisch. Met VOIP-systemen kunt u bepalen welke gebruikers de systeemstatus grafisch te zien krijgen via een webbrowser.

 

 
 
Gebruikers kunnen hun telefoon overal in het bedrijf inpluggen:
De gebruiker neemt gewoon zijn telefoon, plugt hem in bij de dichtstbijzijnde ethernetpoort en behoudt zijn nummer!

 
 
 
 
Gebruikers zijn niet plaatsgebonden:
Oproepen kunnen doordat er gebruik wordt gemaakt van het SIP-protocol overal ter wereld worden ontvangen.